03 huhtikuuta 2023

Porkkala-Pellinki

 


Porkkala – Pellinki: Urbi et mari

Jorma "Saja" Sajaniemi

Noin sadan kilometrin mittainen väli Porkkalasta Pellinkiin on sekä maisemallisesti että melontaolosuhteiltaan hyvin vaihteleva ja monipuolinen kokonaisuus, jonka voi nähdä ja kokea monella tavalla. Pääkaupunkiseudulla asuva meloja kokee alueen helposti kotivesiensä jatkeena, josta löytyy monia hyviä viikonloppuretkien kohteita. Kauempaa tuleva retkeilijä kiinnittää puolestaan huomionsa Espoon ja Helsingin rantojen ja edustojen vilkkauteen, sekä saarissa ja vesillä liikkuvien ihmisten suureen määrään, mutta myös alueen laitaosien suhteelliseen rauhallisuuteen sekä hienoon merelliseen luontoon.

Siinä missä helsinkiläinen meloja kokee vaikkapa Kuhmon Lentuan eksoottiseksi retkikohteeksi, niin siinä kainuulainen meloja kokee vastaavasti pääkaupunkiseudun edustan todella eksoottiseksi paikaksi. Toki eksoottisuus tarkoittaa näissä tapauksissa ihan eri asioita, mikä vain kertoo ihmisen tavasta turtua oman lähiympäristönsä erikoislaatuisuuteen. Vaikka oma melontaurani onkin alkanut Helsingissä, niin olen kuitenkin ollut sieltä niin kauan poissa, että Porkkalan ja Pellingin väliä kulkiessani olen joka kerta jaksanut katsella hämmästellen ympärilleni. Tässä esittelyssä pyrinkin tuomaan esiin alueen erikoispiirteitä ulkopuolisen, kauempaa tänne pääkaupunkiseudulle varta vasten retkeilemistä varten tulleen melojan silmin, mutta toivottavasti tästä on iloa myös alueella tavanomaisia päivämelontojaan tekeville melanpyörittäjille. 

Porkkala-Pellinki-väli mobiHiidessä huhtikuussa 2023.
Karttapohja: Maanmittauslaitos.

Lähdetään liikkeelle alueen länsipäädystä, Porkkalan kärjestä, jossa on suosittu merellinen ulkoilualue komeassa kallioisessa maastossa. Niemen länsipuolella aukeaa laaja, avomerelle antava ja saareton Porkkalanselkä, joka muodostaa luonnollisen rajan melontaretkelle. Käännetään siis katse etelään ja itään.

Porkkalanniemen etelä- ja itäpuolella on hieno saaristo, jossa riittää mainioita kallioisia saaria kierreltäväksi. Upinniemen suoja-alue sekä monet linnustonsuojelualueet rajoittavat jonkin verran liikkumista, ja esimerkiksi Rönnskärin pookisaarelle ei ole pääsyä. Saaristovyöhykkeen leveys on kuitenkin kolmisen kilometriä, joten saaret tarjoavat mukavaa suojaa hieman tuulisemmallakin kelillä. Mantereen puolella rannat ovat tiuhaan rakennettuja.

Leveää saaristoa jatkuu kymmenisen kilometriä, jonka jälkeen saaristovyöhyke jakaantuu hajanaiseksi ulkosaaristoksi ja kapeaksi sisäsaarten ketjuksi. Hyvällä kelillä kannattaa valita ulkoreitti, mutta kovemmalla tuulella sisäsaaristo tarjoaa lähes yhtenäisen suojan aina Helsingin edustalle saakka.

Porkkalan edustan Rönnskäriin valmistui majakka vuonna 1800. Se sijaitsi kuitenkin liian lähellä mannerta, ja myöhemmin ulommaksi merelle rakennetun Kallbådanin majakan aloitettua toimintansa sammutettiin Rönnskärin valo vuonna 1928. Pookiksi näin muuttunut majakka sijaitsee sotilasalueella ja sitä täytyy ihailla vastapäisistä saarista.

Stora Brändön jälkeen asutus lisääntyy myös saarissa, ja Kirkkonummelta Espoon puolelle siirryttäessä tapahtuukin sitten valtava kulttuurinen muutos. Tämän muutoksen selkeänä rajana toimii pitkälle sisämaahan ulottuva Espoonlahti, jolle tuskin kannattaa poiketa ainakaan maisemien takia. Toki Espoonlahti toimii erinomaisena esimerkkinä kaupungistumisen rajapinnoista, sillä lahden Kirkkonummeen kuuluva länsiranta on ainakin toistaiseksi suurelta osin rakentamaton, kun taas Espooseen kuuluva itäranta on tiiviisti rakennettua nukkumalähiöiden ja venesatamien mosaiikkia.

Espooseen siirryttäessä tapahtuu myös palvelutarjonnassa dramaattinen parannus, kun pieniä rantakahviloita ja ravintoloita on varsin tiheässä ja kauppojakin alkaa löytyä inhimillisen kävelymatkan päästä rannasta. Tosin kaupan perässä harhaileva, ei ihan vähän hieltä tuoksahtava retkeilijä alkaa samalla kiinnittää urbaanien ohikulkijoiden silmissä huomiota kovin toisella tapaa kuin vaikkapa Kuhmossa metsäläisempien kulttuurikerrostumien ympäröimänä. Uimarantojen pikku kioskikahvilat sopivat toki hyvin melojankin habitukseen, ja uimarannan suihku sekä kajakin ruumasta toivottavasti löytyvät city-vaatteet ovat hyvä ajatus rannasta kauppaan suunnattaessa.

Mantereen puoleisten rantojen kaupunkimaisuus ja suurten venesatamien aikaansaama vilkas vesiliikenne työntää melojaa helposti kohti ulompia saaria, joista niistäkin monet ovat kyllä tiuhaan rakennettuja. Suvisaariston edustalla on useita retkisatamiksi kelpaavia ulkoilualueita, joihin on säännölliset yhteysalusvuorot. Niinpä niissä on myös paljon reppuretkeilijöitä samoin kuin runsaasti palvelurakenteita runsaine käyttäjineen. Rauhaan ja yksinäisyyteen tottunut retkimeloja huomaa jälleen törmänneensä uuteen, eksoottiseen ilmiöön.

Iltanäkymä avomeren suuntaan lähellä Espoon ja Helsingin rajaa sijaitsevan Läntisen Käärmeluodon eteläkärjestä. Moottoritie humisee kahden kilometrin päässä kuvaajan selän takana.

Helsingin edustalle saavuttaessa urbaanit tunnelmat vahvistuvat entisestään. Mantereen puolella rannoissa on monin paikoin korkea pystysuora kiveys, jonka takia maihinnousu saattaa olla kilometrikaupalla käytännössä mahdotonta. Saaristo käy ohueksi ja hajanaiseksi eikä anna enää yhtenäistä suojaa etelänpuoleisilta tuulilta. Monet suuret saaret kuten Miessaari, Melkki, Katajaluoto, Kuivasaari ja Santahamina ovat sotilasalueita, joille ei ole mitään asiaa. Sen sijaan Isosaari, joka myös on aiemmin ollut armeijan yksityisaluetta, on nykyään osittain auki myös kävijöille.

Urbaania elämää kaipaava voi kierrellä Lauttasaaren pohjoispuolella ja piipahtaa vaikka Seurasaaressa, mutta puhtaammille vaatteille otolliset nähtävyydet kannattaa käydä katsomassa eri reissulla sitten, kun sattuu olemaan liikkeellä jollain normaalilla maakulkuneuvolla. Jo pelkästään Suomenlinnassa – joka sentään on varsin merellinen paikka – tuntee retkimeloja helposti olonsa oudoksi vaikkapa vain kahvilassa poiketessaan.

Helsingin niemi onkin sitten pakosti kierrettävä etelän kautta, ja siinä ei ole Pihlajasaaren suositun lomailuparatiisin jälkeen oikeastaan minkäänlaista suojaa etelän suuntaan. Vaikka suurten venesatamien ketju on ehtynyt Lauttasaaren kohdalla, niin veneily on edelleen vilkasta ja Lauttasaari-Santahamina-välillä liikkuu runsaasti myös suuria matkustaja-aluksia ja muuta laivaliikennettä. Täällä onkin syytä seurata tarkkaan muuta vesiliikennettä, pysytellä kaukana väylistä ja valmistautua useasta suunnasta samanaikaisesti vellovaan ohikulkevien veneiden aiheuttamaan aallokkoon.

Näkymä Vartiosaaren näköalapaikalta kaakkoon Kallahdenselän suuntaan. Vartiosaareen on lauttayhteys ja se on suosittu virkistäytymispaikka kävelyreitteineen ja kesäkahviloineen. Kukin meloja voikin kiertää Vartiosaaren mieltymystensä mukaan joko ympäri tai kaukaa.

Suomenlinnan kohdalla voi kurvata veneitä ja laivoja kuhisevalle Kruunuvuorenselälle, josta pääsee Laajasalon pohjoispuolitse suojaisaa reittiä Kallahdenselän pienille, sisäsaaristomaisille retkisatamille. Itä-Helsingin suuret venesatamat pitävät vesiliikenteen vilkkaana aina Sipoon rajalle saakka, jossa olosuhteet muuttuvatkin sitten taas radikaalisti: urbaani kaupunkimatkailu muuttuu taas merelliseksi melontaretkeilyksi.

Helsingin ja Sipoon välinen raja kulkee Skatanselällä, joka on käytännössä täysin avoin lounaan suuntaan. Aivan mantereen tuntumassa selällä ei ole leveyttä kuin kilometrin verran, mutta se voi siitä huolimatta olla ylittämätön paikka kovalla etelä/lounaistuulella. Vuosaaren vilkas rahtisatama on vieressä, joten laivaliikennettäkin on tällä kohtaa syytä tarkkailla.

Sipoon edustan muodostaa liki kahdeksan kilometriä leveä Sipoonselkä, jota lähestyttäessä on hyvä vilkaista tuuliennustetta. Selän voi nimittäin ohittaa joko mantereen puolelta nelisen kilometriä leveän ja varsin suojaisen saariston kautta tai ulkomeren puolella sijaitsevien saarien kautta. Mantereenpuoleisten saarten rannat ovat varsin rakennettuja, mutta retkisatamat tarjoavat monia komeita hiekkarantoja, joista Norrkullalandetin Storsanden on epäilemättä näyttävin. Sipoonselän etelälaidan Kaunissaari on sen sijaan kivikkorantainen ja tiheän yhteysalusliikenteen takia kovin kansoitettu retkeilysaari.

Utuinen aamunäkymä Furuholmenin luonnollisen aallonmurtajan takaa etelään, Sipoonselän suuntaan.

Pykälää vielä ulompaa löytyy Söderskärin entinen majakka, jota ympäröi hieno, rakentamaton ulkosaaristo. Saaret muodostavat kuitenkin lintujensuojelualueen, jossa on maihinnousukielto ajalla 1.5.-15.8. Itse Majakkasaarella maihinnousukielto on pari viikkoa lyhyempi ja päättyy jo heinäkuun lopussa.

Nyt ollaankin sitten luiskahdettu Porvoon puolelle ja seuraavana tulee vastaan hiljattain retkeilykäyttöön saatu Pirttisaari, jonne pääsee myös yhteysaluksella. Suurin osa Pirttisaarta on puolustusvoimien suoja-aluetta, mutta saari ei ole enää sotilasalue, joten alueella liikkumista ei ole rajoitettu. Ennen teltan pystyttämistä kannattaa jälleen kerran tarkistaa tuuliennuste, koska retkisatama on sijaintinsa puolesta täysin avoin etelän ja koillisen välisille tuulille, ja olisihan se mukava päästä aamulla saarelta poiskin.

Vaikka nyt ollaankin varsin ulkona, niin Pirttisaaressa ja sen lähisaarissa on silti paljon loma-asutusta. Sen sijaan Pirttisaaren koillispuolella sijaitsevassa Onaksen saaristossa on yllättävän vähän mökkejä, mutta vastaavasti siellä on sitten runsaasti pursiseurojen tukikohtia, joten sielläkään ei ole helppo löytää hyviä maataukopaikkoja. Tosin Onaksen saaristossa on jonkin verran matalia, loivia kallioita, jotka ovat yleisesti ottaen kortilla Helsingin itäpuolella, missä rannat ovat usein niin jyrkkiä, että rantautuminen on mahdotonta.

Itse asiassa rantojen jyrkkyyden ja mökkien runsauden takia yöpymiset on koko Porkkala-Pellinki-välillä viisainta suunnitella retkisatamien varaa. Monesti myös taukopaikkojen löytäminen on hankalaa, joten lähimmistä retkisatamista ja tunnetuista taukopaikoista onkin hyvä olla jatkuvasti tietoinen. Hyvä keino on ladata mobiHiiden kohdetiedot valmiiksi gepsiin tai käytössä olevaan karttasovellukseen. Ja jos akkua riittää, niin älykännykässä voi käyttää myös mobiHiiden zoomattavia karttoja (jotka ovat pienellä näytöllä parhaimmillaan koko näytön -tilassa).

Onaksen länsilaidan Napoleonin kivestä piti tarinan mukaan tulla aikanaan Napoleonin sarkofagi, mutta tässä taitaa jälleen kerran tarinan hyvyys mennä totuudenmukaisuuden edelle. Upeaa, punaista graniittia Onaksen saaristosta ja Emäsalon eteläkärjen tuntumasta kyllä löytyy, ja meloessa onkin mielenkiintoista seurata, miten kallioiden väritys vaihtelee  punaisesta vaaleanharmaan kautta tummanharmaaseen ja lähes mustaan usein hyvin pienelläkin alueella.

Emäsalon voi ohittaa joko etelästä avomeren puolelta tai pohjoisesta mantereen puolelta Kuggsundin kautta. Kuggsundin itäpuolella on hyvin suojaista vettä, mutta salmen länsipuolinen Svartbäckfjärdenin selkä on avoin niin lounaasta kuin kaakosta (ja näiden seurauksena myös etelästä) puhaltaville tuulille. Emäsalon ohitus voikin olla reippailla etelän puoleisilla tuulilla hankalaa.

Mantereen puolelta koukatessa kannattaa hiekkavarannoistaan kuuluisa, reilun yhdentoista kilometrin pituinen Vessölandetin saari kiertää pohjoisen kautta kaislikkojen reunustamaa Fladanin kapeaa kanavaa pitkin. Fladanin ja Köttbodan välillä on Långfjärdenin länsirannalla muutamia vanhoja korkeita laiturirakennelmia, joita on aikoinaan käytetty hiekan lastaamiseen proomuihin ja lotjiin vietäväksi muun muassa helsinkiläisille rakennustyömaille. Vessölandetin eteläpäässä on komeita hiekkarantoja ja uimarantoja, joista osalla saa myös telttailla.

Näin olemme saapuneet tällä kertaa esittelyvuorossa olevan alueen toiseen päähän eli Pellinkiin, joka muodostaa suojaisan, mutta tiuhasti mökitetyn saarisokkelon. Alueella on runsaasti vesiliikennettä ja Tirmon ahkerasti kulkevan lossin kupeesta löytyy myös kauppa. Pellingin saaristo on parhaimmillaan alueen itäosassa, jossa on useita mainioita retkisatamia.

Reitin alkupäässä oli väärään paikkaan sijoitettu majakka, Rönnskär, ja myös tässä päässä on sellainen: vuonna 1835 käyttöön otettu Glosholm, jonka valo sammutettiin jo 28 vuoden kuluttua, kun sen tilalle oli rakennettu merenkulkijoita paremmin palveleva Söderskärin majakka. Pookiksi muutettu Glosholmin majakka tuli tutuksi lähiseudulla lomailleelle Tove Janssonille, joka otti sen muumitalonsa esikuvaksi. Vuonna 1940 pooki tuhoutui ja Glosholmin majakasta on enää jäljellä korkeat perustukset, joiden mielenkiintoa kyllä lisää niihin rakennettu jatkosodan aikainen tulenjohtoasema.

Pellingin saariston kaakkoiskulmalla on joitakin upeita hiekkarantoja. Tämä löytyy Norra Sandön retkisatamasta.

Porkkalan ja Pellingin välille mahtuu siis monenlaista maisemaa ja ympäristöä: Porkkalasta Espoon edustalle ulottuva kapea saaristo, Helsingin todella vilkkaasti liikennöity edusta, sekä Helsingin itäpuolella aukeava laaja, mutta tuulialttiiden selkien rikkoma ja monenkokoisten saarten muodostama kokonaisuus. Alueen päädyt ovat rauhallisempia luontokohteita ja kutsuvat pitempien retkien tekoon. Keskellä aluetta sijaitseva Helsingin ja Espoon edusta on taas selvästi rauhattomampi kaupunkikohde, jossa siinäkin on toki monenlaista nähtävää ja koettavaa.

Pääkaupunkiseudulla asuva meloja voi keskittyä alueen eri päihin eri retkillä ja jättää väkirikkaan keskiosan lyhyempien piipahdusten varaan. Kauempaa kalustonsa paikalle rahtaava haluaa ehkä puolestaan kattaa kerralla laajemman kokonaisuuden, jolloin Helsingin ja ehkä Espoonkin edusta kannattaa ohittaa varsin suoraviivaisesti. Paras luonto on joka tapauksessa löydettävissä alueen äärilaidoilta.

Porkkala-Pellinki-väliä ei juuri alle sataan kilometriin saa mahdutettua ja edestakaiseen lenkkiin saa uppoamaan helposti tuollaiset 250 kilometriä. Porkkalan länsipuolella, tuulille alttiin Upinniemenselän takana ovat Inkoon ja Tammisaaren hienot ja suojaisat melontavedet, joista on oma esittelynsä. Pellingin itäpuolella retkeä voi puolestaan jatkaa Loviisan ja Kotkan suuntaan, josta siitäkin on oma esittelynsä. Melontavedet eivät täällä tosiaankaan lopu kesken. Mutta tokihan tänne voi tehdä – ja varmasti tehdäänkin – lyhyitä viikonloppuretkiä milloin mihinkin mukavaan kohteeseen.

Kahvitauko avomeren laidalla Onaksen saaristossa.

Retkisatamia on Porkkalan ja Pellingin välillä runsaasti joka puolella, ja kauppojakin löytyy hyvin, mutta autopaikat ovatkin sitten jo eri juttu. Pääkaupunkiseudun rannoilla parkkipaikat tuppaavat olemaan aikarajoitettuja tai maksullisia, mikä tekee retkien vaatimasta pysäköinnistä joko kallista tai jopa mahdotonta. Kun pysäköintialueiden rajoituksissa tapahtuvia muutoksia on hankala seurata toiselta puolen Suomea, niin mobiHiidestä ei juurikaan ole apua tälle alueelle suuntautuvien retkien lähtöpaikkojen selvittämisessä. Olisikin siis hyvä, jos alueen melojat aktivoituisivat ilmoittamaan tietojaan niin parkkipaikoista kuin muistakin melonnan kohdetiedoista ja niissä tapahtuvista muutoksista mobiHiiteen meidän kaikkien melojien iloksi!

Metsähallituksen luontoon.fi-palvelusta löytyy lisätietoja Porkkalasta, Vallisaaresta ja Söderskäristä.

Porkkala-Pellinki-välin monista retkisatamista sekä ulkoilualueista löytyy tietoa Uudenmaan virkistysalueyhdistyksen verkkosivuilta.

Porkkala-Pellinki-välin melontakohteiden tarkemmat kuvaukset ja sijainnit löytyvät mobiHiidestä (kartta).

Porkkala-Pellinki (tähtiluokitus):

Luonto ja nähtävyydet⭐⭐⭐⭐
Melontaolosuhteet⭐⭐
Leiriytymismahdollisuudet⭐⭐⭐⭐⭐
Ruoka- ja vesihuolto⭐⭐⭐⭐⭐
Lähtöpaikat⭐⭐

Alkukuva: Jussi Vesanto



Kartta kaikista tällä sivustolla kuvatuista alueista löytyy mobiHiiden Minne melomaan? -sivulta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Nämä ovat kiinnostaneet viime aikoina: